Aug 13, 2010

yang mungkin memudaratkanmu..

selamat tengahari.
selamat berpuasa.
puasa keempat suda.
kejapnya.
baik,
terlupe bagi salam.

ASSALAMUALAIKUM

ingat tak lagu Raihan yang liriknye ade niat puase tu?
lupe lak, jap ea nak google..nnti aku kopipes taip semula liriknye..


Lirik  Raihan - Puasa Dulu Baru Raya


(Niat puasa dalam bahasa arab)
Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu ramadhan tahun ini kerana Allah taala


(Niat puasa dalam bahasa arab 2x)
Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu ramadhan tahun ini kerana Allah


Puasa ertinya menahan diri
Dari lapar dan dahaga
Juga perkara yang membatalkan
Dari terbit fajar sehingga maghrib


(Niat puasa dalam bahasa arab)


Puasa melatih kita sabar
Puasa menjadikan kita sihat
Puasa perlukan keikhlasan di dalam bulan ramadhan


(Niat puasa dalam bahasa arab)


Hendaklah kita banyak sedekah
Jangan lupa pula baca Al-Quran
Juga berzikir dan berdoa
Dan berselawat ke atas nabi


(Niat puasa dalam bahasa arab)
Sahaja aku berpuasa esok hari untuk menunaikan fardhu ramadhan tahun ini kerana Allah


Paling penting sebelum berhari raya
Tunaikanlah zakat dan fitrah
Agar kita dapat meraikan bersama
Tanpa mengira miskin dan kaya




Kini tibalah saat yang dinanti
Hari kemenangan bagi kita
Selamat berhari raya


(Minal aidil wal faizin 4x) 

 abaikan rangkap terakhir.
ha, tajuknye puase dulu baru raye.haha. sangat cliche, macam tajuk sinetron hidayah petang2 kat tv9 tu, anak haram yang dirahmati Tuhan lah, perempuan malang disakiti jiran lah, ibu mengandung bekerja keras lah, wth. 

ok seriusly dah tau endingnye camne kalau letak tajuk camtu. 

samela macam tajuk Kisah Benar kt tv3 dulu2 tu, kawan makan kawan la, haruan makan anak la, ok banyak sangat makan, tau la bulan puase.

berbalik ke bulan puase..
bile masuk je bulan puase ni, ade sumthing yang wat aku terkenang sampey la skang. gile ko, xleh lupe..punye la power "sumthing" tu sampey skang aku teringat.

bende tu adalah KORDIAL SARSI.


pe jadahh??

ok, not the actual brand la kan..saje je nak menambah suster suspen dan feel.

ok merepek. 

teruskan crita..

ha, disebabkan menatang ni la aku xpuase selame duaminggu straight time darjah 4.

ok knape aku sangat jujur ni?hahaha.

mak jangan bace k.

mase aku darjah4, adalah sangat besar dugaannya bile berpuasa time skolah.kompem teguk air paip, lagi2 taim amik wudhuk nak semayang asar..aku rase, sume budak minum air paip time amik air wudhuk tu.

teruk tak teruk la member2 aku tu.

ok aku sekali. 

nak dijadikan cerita, member aku, tahsapetah aku da lupe, malas nak me-reka nama, kang dapat dose lak memfitnah kan, so  panggil die J jela ea..

J ni dapat satu idea yang sangatla bernas. time ustazah Aisyah(ok beliau sangat putih dan cantik sampey skarang, walaupun da 40an)  mengaja Bahasa Arab, die gtau aku die nak gi toilet, nak minum.dulu2 kami time skola memangla sangat caring, nak gi toilet pon kene inform.

aku pon iyekan jela..

then die pon gi la toilet pas mintak izin kat ustazah. ustazah Aisyah ni skema sket, nak mintak izin gi toilet pon kene cakap B.arab.ok aku da lupe langsung. 

pas si J ni balik kelas, die trus gtau sesuatu yang mengubah hidup aku selama duaminggu seterusnya.

"man, sok ko bawak gule..aku bawak sirap..kite bancuh air gune air paip.ade gayung besar kat toilet tu, leh gune jadi jag.."
 ok time aku taip gayung besar tadi cam meloyakan kepale lutut aku.

gayung??

 bukan laaa..





 ha..ni la gayung, ade yang panggey cebok.

geli siot..tapi tu bukanlah perasaan yang timbul didalam benakku diwaktu itu..

ok poyo.

aku rase time tu idea si J tu adelah idea paling powerangers penah aku dengar,.huhuhu.teruk gile kan?wth.

dan time tu jugela otak aku yang takberape cerdik ni berpusengpuseng ligat nak cari alasan,camne nak bawak gule gi skola.yela kan, pe kejadahnye bawak gule gi skola time puase?

da la darjah4, kalau form4 tu logik la gak, tu pon kalau amik ERT.kan?

tibetibe...KORDIAL!macam setan yang gtau aku suh bawak kordial.ok setan da kene rantai.tah2 aku yang setan.hahahahhaha!

Na'uzubillah. 

keesokannya..aku pon dengan jahilnye sebelom gi skola petang (skola agama..skola agama perangai camni?ish3..) , singgahla kedai India kat taman depan umah aku.

mule la memilih kordial yang best..

last2, aku nampk sarsi..perghh..'buke puase' nanti minum sarsi la kite ye J.

dipendekkan crite sbab aku da malas nak taip, tibe la waktu rehat.kompem la kantin off-duty kan, so mmang rehatkan badan jela.aku pon terus mengeluarkan kordial dari dalam beg sekola aku.bersinar-sinar botol kordial sarsi tu..ya rabbi..sedapnyer.......

masuk je toilet, J dengan rakusnye membancuh sarsi kat dalam gayung (yuckkk!)..

siyesly sangatlah sedap air sarsi si J tu bancuh. maunye tak, tengah kul 3-4 kot time tu..

maunye tak sedap.

huhu..aktivity terpuji terkutuk itu berterusanlah sampey da cuti raye.dan komuniti kordial sarsi ni berkembang dari 2org pengikut kepada 4org. 

2+2=4, sekali ganda ok.hehehe..

(tengah tengok Liyana Jasmay kena mekap kat Remaja..gojesnye beliau!!)

dan yang paling penting, aktivity komunity kamy iny(ok enuff) tidaklah terkantoi..hebat dowhh.

sekian.aku da malas nak taip, tadi berapi je tangan ni, ni da tggal abu.


ermmmm...
Nurul Yaqeen da sampai mane tah skarang ni..
selamat kamu yaaa...
(kamu suke kaler biru kan..)
 
 

3 comments:

  1. salam... chekgu...awat citenye xabis....
    sambung la...
    camat berpose ye chekgu..
    camat berbuke ngan air sarsi...
    ngeehh~~

    ReplyDelete
  2. haha~report kat wah!!!! tulis jgn tak tulis!

    ReplyDelete